Blog: de zin en onzin van inhakers!

10-05-2017
De zin en onzin van inhakers
Wat bedoelen we ook alweer met een ‘inhaker’? Een inhaker is een (reclame)uiting waarvan het centrale thema verwijst naar een actuele gebeurtenis, nieuws of trending topic. Deze inhakers kunnen snel viral gaan. Het geeft op een ludieke manier een boodschap weer waarbij (potentiële) klanten getriggerd worden om naar je website te gaan. Zo kan het zomaar gebeuren dat een inhaker uit ons eigen kikkerlandje online wereldnieuws wordt. Arjen Lubach oogstte ruim 10 miljoen views met zijn video voor president Trump ‘America first, The Netherlands second.’ Wat maakt een inhaker nou echt goed? Een vast recept is moeilijk te geven maar de volgende ingrediënten zorgen voor eengoede inhaker: humor, spitsvondigheid, dubbele boodschap, actueel thema of trending topic!

Beste inhakers
Coolblue heeft de “beste inhaker” van 2016 gewonnen door te doen alsof het bedrijf verkocht zou worden aan Sinterklaas. Zij hebben gezamenlijk hetzelfde doel, namelijk: klanten blij maken. Profijtmeubel heeft bijvoorbeeld een advertentie gemaakt met “Boer zoekt Bank” waarmee ze een bank willen verkopen.

Inhaken
Maak bewust tijd vrij om eventuele inhakers te spotten. Wat is het gesprek van de dag aan de koffieautomaat? Je kunt inhakers inplannen aan de hand van een content planning. Op deze manier ben je altijd op tijd met inhaken en kun je inhakers over Feestdagen inplannen. Met Pasen, Moederdag, Sinterklaas en Kerst kun je bijvoorbeeld al op voorhand berichten inplannen. Deze komen immers jaarlijks terug. Vind het bruggetje naar jouw merk. Zo heeft de Hema een slimme aanhaker gemaakt voor vrijdag de 13e. What is the worst that could happen? Met een link naar de Hema worst. Zoek het echter niet te ver! Een inhaker moet meteen aanslaan. Zorg voor een pakkende tekst en afbeelding. To-the-point, liefst met humor en een pakkend ‘plaatje’voor erbij. Deel het met de wereld, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Forceer het niet, als het bruggetje er niet is, is het er niet.

Afhaken
Al met al bieden inhakers telkens weer opnieuw kans om uw merk op een bijzondere manier in de kijker te spelen bij een groot publiek. Wel is het altijd afwachten of het echt aanslaat. Wat uw collega’s bijzonder grappig vinden, geldt wellicht niet voor de rest van Nederland of zelfs de wereld. Snel handelen bij een inhaker op een actualitiet is een absolute vereiste, anders kunt u het net zo goed achterwege laten. Uw bericht sneeuwt dan al onder voordat het überhaupt gedeeld is. Zorg dat de inhaker relevant is en past bij uw merk. Als u te ver moet zoeken is het vaak een teken om niet in te haken!

Ben creatief!
Wil jij ook gebruik maken van creatieve inhakers? Brand Your Step heeft ruime ervaring op dit vakgebied. Wij brengen voor uw bedrijf het onderscheidend vermogen in beeld en maken op basis daarvan een content planning. Op deze manier bent u op voorhand verzekerd van creatieve inhakers die inspelen op actuele gebeurtenissen. Zelf maken we er ook geregeld gebruik van via onze social media kanalen. Op internationale vrouwendag hebben wij de slogan gebruikt: meisjes met dromen, worden vrouwen met visie! Hieronder is het voorbeeld te zien. Neem gerust contact op zodat we samen een content planning kunnen maken en jouw bedrijf kunnen laten inhaken op actuele gebeurtenissen.

E-mail: michelle@brandyourstep.nl
Tel.: 06 – 24455297