Google is je beste vriend!

03-05-2017
Google is je beste vriend!
Elke ondernemer droomt ervan om bovenaan in Google te scoren. Je doel is dat (potentiële) klanten je snel weten te vinden op Google. Met een paar kernwoorden, komen ze gelijk op jouw website terecht! Met alleen het maken van een website, kom je er niet. Je zult je website moeten optimaliseren. In deze blog behandelen we een checkleest met tips en tools om zelf aan de slag te gaan.

Vindbaarheid
Om je vindbaarheid te vergroten is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te hebben. Welke zoektermen zijn relevant, kunnen traffic opleveren en bieden voldoende kansen voor een hoge score in Google? Denk na over woorden die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Zorg ervoor dat het niet al te populaire woorden zijn, om concurrentie tegen te gaan. Het gaat vaak om 2 of meer woorden. Je (potentiële) klanten zoeken vaak op deze woorden, waardoor de kans op conversies groter is. Google Analytics geeft je vaak waardevolle informatie om te analyseren welke zoekwoorden veel voorkomen op de vindbaarheid van jouw website. Je kunt bij WordPress bijvoorbeeld Yoast SEO downloaden. Hiermee kun je SEO zoekwoorden invullen. Probeer per pagina 1 zoekterm te kiezen die je wilt optimaliseren voor zoekmachines. Verwerk dit woord op de pagina’s van je website.

SEO zoekwoorden

  • Title-tagdeze tekst kun je terugvinden in de bovenste balk van de browser. In de broncode van je website is dit het stukje tekst tussen <title> en </title>. Het is belangrijk dat je voor elke pagina een unieke title-tag kunt instellen.
  • Meta-description: de meta-description wordt gebruikt als stukje tekst dat terug te vinden is in zoekmachineresultaten. Deze worden zichtbaar onder de hyperlink in Google. Het geeft een korte beschrijving wat bezoekers kunnen verwachten op de website.
  • URL’s: zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord voor een pagina ook terugkomt in de URL.
  • Titel: zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord voor een pagina terug komt in de titel.
  • Tekst: verwerk regelmatig het belangrijkste zoekwoord in de gewone tekst van een webpagina. Doe dit zo natuurlijk mogelijk. Overdrijf hierin niet.

Om je te onderscheiden ten op zichte van je concurrenten is het goed om je directe concurrenten in de gaten te houden. Maak een analyse van zoektermen die in Google naar boven komen. Kijk daarvoor bij “in cache” op de pagina van je concurrent. Google onthoudt dan de zoektermen van de betreffende pagina.

  • Linktekst: maak een tekst bij een hyperlink i.p.v. “klik hier. Een zoekmachine zoals Google ‘begrijpt’ dan veel beter waar de betreffende link over gaat. Dat heeft een positieve invloed op je zoekmachine resultaten.
  • Waardevolle content: schrijf unieke en waardevolle content, zodat andere websites het de moeite waard vinden om naar jouw content te linken.
  • Sociale netwerken: op sociale netwerken kun je links plaatsen naar je eigen website. Maak hier gebruik van!

Meet je vindbaarheid
Om de vindbaarheid van je website structureel te kunnen verbeteren is het van essentieel belang dat je dit ook meetbaar maakt. De basis is een goede installatie van bijvoorbeeld Google Analytics. Je kunt hierdoor meten:

  • Hoeveel traffic komt er via zoekmachines op mijn site? Zie ik een stijgende lijn? Zijn de bezoekers via zoekmachines wel kwaliteitsbezoekers? En heb ik wel de juiste zoektermen gekozen?
  • Realiseer ik wel conversies met de traffic die via zoekmachines op mijn site komt? Welke zoektermen doen het goed, leveren conversies op en verdienen dus extra aandacht? Of moet ik misschien meer specifieke zoektermen kiezen, die misschien minder bezoek opleveren, maar wel meer conversies?

Maak je website toegankelijk
Maak een duidelijk navigatiestructuur waardoor  bezoekers direct weten waar ze moeten zijn op de pagina. Dit doe je door een duidelijk doel op je website (diensten, contact, aankopen etc.) Daarnaast beschrijf je USP’s van jouw bedrijf op je homepage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *