Brand Your Step 1 jaar – Wat zijn de Marketingtrends voor 2018?

13-01-2018
Brand Your Step 1 jaar – Wat zijn de Marketingtrends voor 2018?

Brand Your Step bestaat 1 jaar! In januari 2017 heb ik me ingeschreven bij de KvK voor een nieuw avontuur. Een droom die werkelijkheid werd. De start van een business plan, eigen website, social media kanalen, netwerken en het opzetten van de dienstverlening. Al vrij snel kwam er een groei in het aantal klanten. Daar ben ik erg blij mee! Ik neem jullie graag mee in mijn ervaringen tot nu toe en de marketingtrends van 2018.

De hoogtepunten van Brand Your Step op een rijtje:

  • De afronding van de ondernemerstrainingen van Innovatiefabriek Zuid, waarin ik veel heb geleerd over het ondernemerschap.
  • De training die ik samen met Simone Lucchesi heb gegeven over Personal Branding in Amsterdam met enthousiaste deelnemers.
  • Mijn business trip naar Toscane waarin ik een week lang heb gewerkt aan mijn marketingstrategie en trainingen heb gevolgd met andere internationale ondernemers.
  • De LinkedIn training die ik voor ondernemers heb verzorgd om hun bedrijf te profileren.
  • Het DMXCO Marketing Event in Keulen met Pure Minds waar grote namen als FB, LinkedIn en CNN de nieuwste marketing trends presenteerden.
  • De netwerkbijeenkomsten van BNI om 07 uur ’s ochtends incl. ontbijt waarin ik veel nieuwe mensen heb ontmoet en mijn netwerk heb vergroot.
  • Combinatie als recruiter bij REEF waarin ik bezig ben met Talent Pools.
  • Lid geworden van bestuur van JONG! Weert om lokaal actief te zijn met borrels en netwerkevents.

“Last but not least! De inspirerende brainstormsessies met klanten om hun marketingstrategie te bepalen en hun naamsbekendheid te vergroten.”

Graag wil ik iedereen bedanken die mij heeft gestimuleerd om Brand Your Step tot stand te brengen! Ik haal er enorm veel plezier uit en afgelopen jaar zijn we flink gegroeid. Ook Elze Schreuder en Melissa Stoots wil ik graag bedanken voor hun inzet in 2017 qua marketing ondersteuning!

Momenteel ben ik druk bezig met de plannen voor 2018. Op het gebied van Marketing staan er dit jaar weer nieuwe ontwikkelingen voor de deur. In 2017 stond data marketing nog centraal, dit jaar staat in het teken van authentieke en gepersonaliseerde content. De belangrijkste marketingtrends op een rijtje:

1. Personalisatie – Grote bedrijven als Facebook en LinkedIn hebben hun strategie gewijzigd van brede content naar gepersonaliseerde content. Deze berichten gaan dan ook hoger scoren in advertenties! Tegenwoordig worden mensen overspoeld met advertenties waarbij de socialmedia gebruikers steeds meer behoefte hebben aan gepersonaliseerde berichten.

2. Video content – Dit is de snelst groeiende marketing tool omdat je de kijker in een paar seconden kunt binden aan je boodschap. Het versterkt je merk en Facebook beloont je bijvoorbeeld met lange en unieke content door hogere engagement te geven. Dit versterkt je bereik met Facebook advertenties.

Voorbeeld van een sterke content video is dit filmpje van Heineken over vooroordelen. Deelnemers spreken hun overtuigingen uit over een aantal statements. Een flesje Heineken zorgt ervoor dat ze een informeel gesprek krijgen en dichter bij elkaar worden gebracht.

3. Authentieke merkcampagnes – Maak gebruik van actieve volgers die je boodschap delen, micro-influencers. Zij geven een eerlijk beeld over je bedrijf en zijn de beste ambassadeurs. Laat ze bijvoorbeeld content delen op FB, LinkedIn en Instagram zodat ook hun volgers met je bedrijf in aanraking komen.

4. Laagdrempelig klantcontact – WhatsApp is hier een goed voorbeeld van. Het is snel, laagdrempelig en direct. Chatbots zijn ook steeds meer upcoming! Volledig geautomatiseerde gespreksvoering via de chat.

5. Account Based Marketing – Identificeer jouw potentiële klanten of opdrachtgevers aan de hand van hun achtergrond in specifieke branches of bedrijven.

6. Location Based Marketing – Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de locatie waar je doelgroep zich bevindt. Zodra een persoon zich ergens incheckt is er op dat moment bijvoorbeeld ook een billboard te zien. Helemaal mooi als je deze advertentie tegelijkertijd op je telefoon ziet. Combinatie van offline en online content wordt dus steeds belangrijker.

Coca Cola deed dit heel sterk door bijvoorbeeld bioscoopbezoekers die ingecheckt waren een push melding te sturen met de vraag of ze interesse hadden in cola: 24% klikte door en 50% haalde een gratis blikje cola op in de bioscoop.

7. Snelle content – Denk hierbij aan Snapchat of Live Stories op Instagram. Deze blijven kort zichtbaar en wekken de interesse op van social media gebruikers om authentieke content te volgen.

Wees authentiek, blijf dichtbij de kernwaarden van je bedrijf en haak in op de trends die jouw merk sterker maken. Volgers van je bedrijf blijven dan geïnteresseerd in je producten en dienstverlening!

Wil je meer weten wat Brand Your Step voor jou kan betekenen? Klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *